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KIMS Periscope

KIMS Periscope 제272호

대한민국, 쿼드, 그리고 해양안보

U.S. Naval War College
Professor

Terence Roehrig

인도 태평양 지역은 무수히 많은 해양안보 관련 도전들에 직면해 있다. 기후변화로 인한 기상이변 현상, 해양오염, 어획량 감소 등이 그 예다. 하지만 어느 한 국가가 혼자서 해결할 수 있는 문제들이 아니다. 한국도 직접적인 이해 당사국인 만큼, 같은 생각을 공유하는 국가들과의 협력을 통해서 위의 문제들에 대한 해결책을 찾아야 한다.

호주, 인도, 일본, 미국으로 구성된 쿼드(Quad)에의 참여가 한 가지 방법이 될 수 있다. 한국의 지도자들과 전문가들은 쿼드에 공식적으로 가입하는 것에 대해 의견이 갈리고 있지만, 해양워킹그룹(maritime working group) 형성과 같은 방식을 통한 참여를 생각해볼 수 있다. 특히, 새로 당선된 윤석열 대통령은 쿼드를 지지하고, 궁극적으로는 쿼드에 공식적으로 가입하고자 하는 뜻을 밝혀온 만큼, 워킹그룹 형성을 통해 재난구호와 불법어업과 같은 해양안보 문제 해결에 한국이 앞장설 수 있다.

한국 외교정책과 쿼드

지난 10년 간, 한국외교의 가장 큰 걱정거리는 심화되고 있는 미-중 경쟁이었다. 한미동맹은 여전히 한국 안보의 중심축이고, 안보동맹을 넘어 긴밀한 정치적·경제적 파트너십 관계로 발전해 왔지만, 중국을 의식하지 않을 수 없게 되었다. 한-중 무역규모는 미국, 일본과의 교역량을 합친 것보다 많은 만큼, 중국과의 무역과 투자는 한국경제에 결정적이다. 나아가, 북한문제를 다루는 데 있어 중국의 협력은 필수적이다. 따라서 한국은 중국과의 불필요한 마찰을 최소화해야 하는 과제를 안고 있다. 지금까지 한국은 베이징과 워싱턴 사이 전략적 모호성(strategic ambiguity) 기조를 유지하면서 헷징전략(hedging strategy)을 펼쳐왔다. 미-중 경쟁이 악화될수록 한국은 전략적 모호성 기조를 유지하는 데 어려움을 겪을 것이다.

최근 몇 년간 한국은 또 다른 딜레마에 빠지게 되었다. 그것은 바로 쿼드에 공식적으로 가입할 것인지 말 것인지에 관한 논쟁이었다. 2021년 5월에 진행된 문재인-바이든 정상회담 이전까지 대부분 한국의 “쿼드 플러스” 가입을 위해 미국이 압력을 넣을 것이라고 예상했다. 하지만 정상회담에서 바이든은 한국의 가입을 직접적으로 요청하지 않았는데, 그 이유는 한국정부가 직면하고 있는 딜레마를 충분히 이해하고 있기 때문이다.

한국의 쿼드 가입은 쿼드 형성의 목적이 분명해진 다음 결정될 것이다. 쿼드는 공통위협에 대응하기 위한 수단인가, 아니면 중국의 부상을 견제하기 위한 反 중국 연합체(anti-China coalition)인가? 2021년에 진행된 두 번의 쿼드 정상회의는 쿼드가 중국을 견제하기 위한 수단이 아니고 “인도 태평양 내외의 안보와 번영을 위해, 자유롭고 열린, 규칙에 기반한 질서를 추구하기 위한 수단”이라고 발표했다. 쿼드는 코로나-19 백신, 기후변화, 그리고 신흥기술(emerging technology)과 관련된 세 개의 워킹그룹을 형성했다. 비록 쿼드는 중국 견제 목적을 직접적으로 드러내지 않았지만, 다루고 있는 아젠다 대부분 (가령, 국제해양법(UNCLOS)과 같은 국제법의 중요성과 규칙에 기반한 해양질서 수호 등) 중국을 암묵적인 대상으로 하고 있다.

문재인 대통령은 쿼드에 공식적으로 가입하지 않고, 중국의 반감을 사지 않는 선에서 쿼드 국가들과 협력해 왔다. 예를 들어, 지난 2020년 3월, 한국은 코로나-19 백신과 관련된 쿼드 워킹그룹 회의에 참석했다. 한국은 쿼드가 천명하고 있는 가치를 공유하지만, 쿼드 연합체가 구체적으로 어떤 방향으로 나아갈지 두고 볼 예정이다.

쿼드 플러스 참여에 따른 한국의 기회

한국이 쿼드 플러스에 참여하는 가장 실용적인 방법은 해양워킹그룹 형성을 통한 참여일 것이다. 쿼드는 이미 기후변화 워킹그룹 구성을 통해 탄소배출, 기온상승, 재생에너지, 그리고 회복탄력성(resilience) 등 해양안보와 관련된 이슈들을 다루고 있다. 기후변화에 대응하기 위해 여러 국가들이 머리를 맞대고 있는 와중에, 인도 태평양 지역에서는 각종 재해재난에 따른 신속한 위기대응 능력을 필요로 하고 있다. 대한민국 해군의 규모와 능력이 제고되면서 이와 같은 문제들을 해결하는 데 기여해야 한다. 해양안보 워킹그룹에 참여하는 국가의 해군은 연합훈련을 통해 기후변화에 따른 미래 재해재난에 대비해야 한다.

쿼드 플러스 해양안보 워킹그룹의 또 다른 중요한 아젠다는 불법어업(IUU: illegal, unreported, unregulated fishing) 문제다. 동남아시아와 오세아니아 지역을 포함한 대부분의 국가들은 넓은 배타적 경제수역(EEZ)을 보유하고 있다. 하지만, 많은 국가들이 자국 EEZ 내 불법어업 활동 단속을 위한 해군·해경의 법집행 능력이 부족하다.

대한민국 해군과 해경은 인적교류, 해상정보공유, 연합훈련, 연합작전 등을 통해 위 국가들의 법집행 능력을 강화하는 데 기여할 수 있다. 나아가, 대한민국 해군과 해경은 전력 현대화를 통해 많은 군함과 선박들이 퇴역하고 있는데, 이러한 군함과 선박들을 개발도상국에 판매하거나 이전하여 해양경비 능력 제고에 기여할 수 있다. 한국은 이미 필리핀과의 계약을 통해 이를 실천하고 있는데, 역내 타 국가들과 협력을 확대해야 한다.

한국이 쿼드에 공식적으로 가입할지는 시간을 두고 지켜봐야겠지만, 윤석열 대통령 당선인은 쿼드와의 협력에 큰 관심을 보이고 있다. 쿼드 플러스의 미래는 불확실하지만, 공식 가입 여부와는 별개로, 자국의 이익에 부합하는 활동을 강화할 수 있다. 해양안보는 한국의 핵심 이익이며, 가치를 공유하는 다른 국가들과의 협력을 통해 역내 해양안보 강화에 기여할 수 있다.

South Korea, the Quad, and Maritime Security

Terence Roehrig
Professor
U.S. Naval War College

The Indo-Pacific region is facing a host of daunting maritime challenges, including increasingly frequent and extreme weather events due to climate change, ocean pollution, pressure on fishing stocks, and threats to maritime commerce, among many others. The Republic of Korea (ROK) has an important stake in mitigating these concerns. Yet, none of these problems can be solved by any single government; instead, they require cooperation among like-minded states to achieve solutions.

One way in which South Korea can contribute is through participation with the Quad coalition of Australia, India, Japan, and the United States, possibly through creation of a maritime working group that increases collaboration on these pressing problems. ROK leaders and analysts continue to debate the wisdom of joining the coalition, but newly elected President Yoon Suk-yeol has indicated support for the Quad and its goals, along with an interest in working with the Quad and eventually joining as a formal member. This commentary argues that participation in Quad activities, such as a future maritime working group that addresses disaster relief and reducing illegal fishing, can help strengthen South Korea’s role in improving maritime security.

ROK Foreign Policy and the Quad

For the past decade, a dominant concern for ROK foreign policy has been being caught in the middle of U.S.-China rivalry. The U.S. alliance continues to be central to ROK security, and it has evolved into a political and economic partnership that goes well beyond a security relationship. The views of most ROK leaders and analysts, as well as outcomes from public opinion surveys, point to a strong consensus for maintaining the alliance. Yet, the reality of China’s importance remains. Chinese trade and investment are crucial to ROK prosperity, with total bilateral trade exceeding South Korea’s trade with the United States and Japan combined. Moreover, Beijing is viewed as an important player for Seoul in handling relations with North Korea, though confidence in Chinese help is waning. Thus, South Korea must carefully manage its ties with Beijing to avoid unnecessary friction, despite the strategic value of South Korea’s alliance with the United States and ROK polling data indicating an increasing dislike for China. So far, South Korea has pursued a hedging strategy best described as “strategic ambiguity” to tread carefully between Beijing and Washington. Should U.S.-China relations deteriorate further, it may become increasingly difficult for South Korea to sustain this position.

Over the past few years, South Korea has faced another dilemma in its hedging strategy—whether and how to participate in an expanded iteration of the Quad. Prior to the summit between Presidents Joe Biden and Moon Jae-in May 2021, there was speculation that Washington would press Seoul to join an expanded “Quad Plus” arrangement. Although Biden did not push the issue, likely because he knew that Moon’s answer would have been no, the dilemma of Quad engagement remains for the ROK government.

Thus, South Korea faces a difficult decision regarding Quad participation that hinges on the direction the group chooses to take. Will the Quad be a collection of like-minded states that seeks to address common challenges, or will it be an anti-China coalition intending to balance Beijing’s rising power? The two Quad summit meetings in 2021 were careful to downplay their gatherings as a response to China, focusing instead on “promoting the free, open, rules-based order, rooted in international law and undaunted by coercion to bolster security and prosperity in the Indo-Pacific and beyond,” along with support for “the rule of law, freedom of navigation and overflight, peaceful resolution of disputes, democratic values, and territorial integrity of states.” The members have formed three working groups addressing Covid-19 vaccines, climate change, and critical and emerging technologies. Though the Quad has not mentioned China by name within joint statements, it is clear that several issues of common concern have a China connection, including the importance of international law—particularly the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS)—and maintaining a rules-based maritime order in the East and South China Seas.

Although ROK analysts continue to debate the wisdom of joining a Quad Plus coalition, the Moon government decided to refrain from formal membership while participating in ways that do not overtly antagonize China. In March 2020, South Korea began attending Quad working group meetings on the Covid-19 response and vaccines with New Zealand and Vietnam. While South Korea agrees with the values professed in Quad statements, it has been careful to bide its time to see what direction the coalition will take before deepening its engagement with the group.

Opportunities for Engagement with the Quad Plus

If South Korea were to continue participating informally in the Quad Plus, one possibility for greater engagement would be through the formation of a maritime security working group. The Quad has already established a climate change working group to address carbon emissions, temperature rise, clean energy, and resilience—vital factors in mitigating the impact of climate change on maritime security. South Korea shares these concerns and would be a valued participant to help address them. As states struggle to turn the tide on climate change, climate-related disasters in the Indo-Pacific region continue and require rapid crisis response as well as longer-term disaster relief. As the ROK Navy continues to grow in size and capability, it could be an important contributor and leader in these efforts to mitigate climate-related calamities. Participating navies in a maritime security working group could conduct exercises for disaster relief operations along with planning efforts for dealing with future weather catastrophes. A Quad Plus naval coalition could be an institutionalized first responder that fits within the broader effort to address climate change.

Another initiative for a Quad Plus maritime security working group could be addressing the problem of illegal, unreported, and unregulated (IUU) fishing. Maintaining a secure and sustainable ocean economy is in the interest of all states. Many in the region, particularly in Southeast Asia and Oceania, have large exclusive economic zones (EEZs), where they have sovereignty over the resources in the seas that stretch 200 nautical miles from their coast. However, many of these governments lack the naval and coast guard capabilities to protect their seas from IUU fishing.

The ROK Navy and Coast Guard possess the capability and expertise to help states secure their EEZs in several ways, including through personnel exchanges and maritime information sharing, along with participation in training exercises and joint operations. Over time, this endeavor could evolve into a broad, multilateral effort to protect these valuable resources that are endangered by overfishing. Finally, as the ROK Navy and Coast Guard continue to modernize their fleets, decommissioned ships could be transferred or sold to governments needing to increase their maritime patrol capabilities. South Korea has already concluded several deals with the Philippines for old ships and the construction of new vessels that could be broadened to other countries who need them.

Time will tell whether and how South Korea may decide to participate in an expanded Quad, but President Yoon has shown considerable enthusiasm for working with the group. Although the future of a Quad Plus is uncertain, there may be ways for South Korea to contribute to activities that align with its interests, regardless of any formal decision to join the group. The ROK’s maritime interests are becoming increasingly important, and its capabilities to support multilateral efforts in safeguarding the maritime environment continue to grow. These issues are too important for South Korea to not be a key contributor to maritime security in the region.

Terence Roehrig is Professor of National Security Affairs at the U.S. Naval War College. He was a Research Fellow at the Kennedy School at Harvard University and a past President of the Association of Korean Political Studies.

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