정보검색

검색어를 입력하신 후 검색 버튼을 클릭하시기 바랍니다.
카테고리를 지정하시면 해당 카테고리 내의 정보만 검색 됩니다.

KIMS Periscope

KIMS Periscope 제392호

“동결된” 러시아-우크라이나 전쟁 속 향후 흑해에 대한 전망

Mykhailo-Samus

우크라이나 신지정학
연구 네트워크 소장

Mykhailo Samus

새로운 보안 현실을 마주한 흑해

트럼프 행정부가 만들어낸 혼란은 기존의 국제법, 안보체제, 경제관계, 그리고 기존의 지정학적 동맹 모델을 계속 뒤흔들고 있다. 미국은 러시아의 침략에 저항하는 최전선에 있는 우크라이나 뿐만 아니라, (미국의 나토 내 역할 축소로 인해 안보 공백에 직면한) 유럽에도 실존적인 어려움을 안김으로써 새로운 안보현실을 만들고 있다.

이러한 배경에서 우크라이나와의 파트너십을 공고히 하고 미국과의 타협을 모색하려는 유럽의 노력은 우크라이나-유럽 안보 협력을 위한 새로운 기회를 창출하고 있다. 이러한 변화는 우크라이나를 필수 구성 요소로 포함하는 유럽 공동안보 및 방위구조 형성을 촉진할 수 있다.

진화하는 안보 담론의 핵심 요소는 러시아-우크라이나 전쟁을 동결하기 위한 잠재적 형식을 둘러싼 논의이다. 우크라이나와 유럽 동맹국들, 특히 영국과 프랑스는 다양한 외교적 수준에서 휴전 협정을 감시하는 임무를 맡은 유럽 군사 사절단이 포함된 시나리오를 모색해 왔다. 결정적으로 이러한 제안의 영역은 지상 분쟁지역을 넘어 공중과 해상, 특히 흑해를 포함하는 영역으로 확장되었다.

논의중인 새로운 개념 중 하나는 흑해에서 모든 군사작전을 중단하는 해상 휴전이다. 에마뉘엘 마크롱 프랑스 대통령이 처음 제안하고 이후 볼로디미르 젤렌스키 우크라이나 대통령이 지지한 이 방안은 광범위한 휴전을 향한 잠재적인 첫걸음이 될 수 있다. 그러나 흑해를 고려하지 않는 휴전 협정은 러시아가 점령중인 크림반도를 발판으로 삼아 역내 지배권을 재확립할 기회를 제공할 위험이 있다.

러시아의 우크라이나 침략 영향을 받고 있는 흑해. 출처: “우크라이나의 전쟁이 흑해를 휩쓸고 있다”, 이코노미스트, 2023년 10월 5일, https://www.economist.com/briefing/2023/10/05/the-war-in-ukraine-is-threateningto-wash-across-the-black-sea

하이브리드 전쟁의 장이 된 흑해

2014년부터 2022년까지 러시아는 복합적인 수단을 통해 흑해를 ‘러시아의 호수’로 만드는 전략을 체계적으로 실행했다. 크렘린의 주요 전술 중 하나는 군사훈련을 구실로 해상지역을 광범위하게 폐쇄하는 것이었다. 이러한 폐쇄는 국제 해운을 방해하고, 흑해 국가들의 상업적 이익을 훼손했으며, 국제 해양법을 러시아가 부과한 규칙으로 효과적으로 대체하게 하였다.

러시아에 의해 차단된 경계, 2019년 7~8월, 출처: 안드리 클리멘코, “‘러시아의 호수’: 현재 흑해 상황의 아홉 가지 측면,” Black Sea News, 2019년 8월 4일, 출처: https://www.blackseanews.net/en/read/153503

2019년부터 모스크바는 이러한 전술을 더 자주 사용했다. 2020년 9월  , 러시아는 군사 훈련을 이유로 점령지 크림반도 주변의 12마일 영해를 넘어 거의 모든 해상 경계를 폐쇄하는 전례 없는 조치를 취했다. 이 폐쇄 조치는 2020년 9월 17일부터 12월 9일까지 약 3개월간 지속되었다. 2021년 이후 이어진 봉쇄는 나토 군함의 역내 주둔에 따른 대응조치로 서방의 해군 활동을 억제하려는 시도로 보인다.

2021년 4월까지 러시아는 접근방식을 확대하여 흑해의 상당부분을 6개월간 폐쇄했다. 이 조치는 우크라이나에 대한 본격적인 침공의 전조였다. 국제사회가 이러한 복합 전술에 효과적으로 대응하지 못한 덕분에 러시아는 2022년 2월 침공에 앞서 흑해를 거의 완전히 장악할 수 있었다.

현재 러시아가 훈련을 구실로 폐쇄한 지역이 포함된 크림반도 점령지 주변 흑해, 2020년 9월21일, 출처: https://www.blackseanews.net

2014년 크림반도를 점령한 이후 흑해는 경제협력과 번영의 지역이 아닌 전쟁의 무대가 되었다. 크렘린은 크림반도를 군사 거점으로 만들어 전략적 우위를 점하기 위해 그 위치를 활용했다. 점령지 크림반도에 첨단 미사일 시스템을 배치하면서 러시아의 영향력은 남코카서스, 중동, 지중해 전역으로 확대되었다. 그 결과 러시아의 크림반도 군사 배치는 나토 회원국을 포함한 모든 흑해 연안국가에 직접적인 위협으로 발전했다.

모스크바의 장기적인 목표는 흑해지역에서 국제 해양법을 체계적으로 해체하는 것이었다. 러시아는 불법 해역 폐쇄부터 케르치 해협(흑해와 아조프해를 잇는 해협) 통과 제한에 이르기까지 군사적 강압, 하이브리드 작전, 공격적 기동을 결합하여 해상 접근 조건을 효과적으로 통제했다. 2021년부터 2022년까지 크렘린은 흑해와 아조프해에 대한 절대적 통제권을 강화하기 직전이었으며, 이는 우크라이나의 국가안보와 경제 안정에 심각한 영향을 미쳤다.

우크라이나의 해양 반격

역설적이게도 러시아가 우크라이나를 본격적으로 침공한 이후 흑해에서 러시아의 지배력은 약화되기 시작했다. 우크라이나 군대는 혁신적인 해상드론 기술과 정밀타격 기술을 활용하여 러시아 흑해 함대에 막대한 손실을 입혔다. 그 결과 러시아 군함은 크림반도 기지에서 철수하여 러시아 흑해 연안의 항구로 이동해야 했다. 이러한 변화 덕분에 우크라이나는 주요 해상 무역로, 특히 오데사와 보스포러스 해협 사이의 통로를 확보하여 국가경제에 필수적인 상업용 화물의 지속적인 흐름을 보장할 수 있었다.

그러나 러시아-우크라이나 전선 전체에 걸쳐 휴전이 시행될 가능성은 심각한 우려를 불러일으킨다. 적대 행위가 전면적으로 중단되면 우크라이나가 해양 안보를 지키기 위해 해군 드론 및 기타 전략 자산을 사용하는 데 제약이 생길 수 있다. 한편, 러시아는 휴전을 악용하여 하이브리드 전쟁 전술로 복귀하여 은밀한 군사 행동, 상선에 대한 위장 공격, 우크라이나와 그 동맹국을 겨냥한 확대 기동을 통해 흑해에 대한 통제권을 점진적으로 재확립할 수 있다.

주요 취약점은 튀르키예가 통제하는 보스포러스 해협과 다르다넬스 해협이다. 몽트뢰 협약에 따라 튀르키예는 현재 진행중인 전쟁으로 인해 이 해협을 통과하는 군함의 통행을 제한하고 있다. 그러나 “동결 분쟁” 시나리오에서는 이러한 제한이 해제되어 러시아가 발트해 함대, 북부 함대, 태평양 함대로부터 재배치된 군함으로 흑해 함대를 강화할 수 있을 것으로 예상된다. 우크라이나의 해군력과 루마니아와 불가리아의 해군력이 상대적으로 약하다는 점을 고려할 때, 이러한 상황은 다시 한 번 힘의 균형을 모스크바에 유리하게 기울일 수 있다.

튀르키예에게 있어 흑해에서 러시아 해군의 재등장은 직접적인 지정학적 도전이 될 수 있다. 따라서 잠재적인 휴전 협정을 평가할 때는 앙카라의 전략적 계산을 고려해야 한다.

우크라이나를 위한 전략적 필수 요소

키이우는 정전 협상과 우크라이나의 잠재적 국제 군사 배치에 대한 입장을 형성할 때 지상 전선과 함께 흑해 전선을 우선적으로 고려해야 한다. 포괄적인 휴전 협정에는 다음과 같은 조항이 포함되어야 한다:

  1. 점령지 크림반도의 비무장화 – 러시아는 흑해 함대를 포함한 모든 군사 자산을 크림반도에서 철수해야 한다.
  2. 러시아 흑해 함대에 대한 작전 제한 – 모스크바는 흑해의 지정된 구역, 특히 서부 지역에서 군사 작전을 수행하는 것을 금지해야 한다.
  3. 러시아 해군 증강 제한 – 모든 정전 협정은 러시아가 다른 함대의 군함을 흑해로 이동시켜 몽트뢰 협약에 따른 기존 제약을 회피하는 것을 방지해야 한다.

이러한 조치는 흑해의 주요 불안정 요인인 러시아 흑해 함대의 주둔 및 작전 실행을 무력화할 수 있는 기초가 될 것이다. 또한 크림반도의 비무장화는 유리한 조건에 따라 궁극적으로 우크라이나로 재통합될 수 있는 발판을 마련할 것이다.

궁극적으로 러시아-우크라이나 전쟁의 ‘동결’에 관한 모든 협상 과정에는 해양 영역이 핵심요소로 포함되어야 한다. 그렇지 않으면 러시아가 흑해를 전략적 지렛대로 활용하여 우크라이나의 장기적 안보를 약화시키고 이 지역에서 모스크바의 패권적 야망을 강화할 위험이 있다.

The Black Sea Factor in Future Configurations of the "Frozen" Russo-Ukrainian War

Mykhailo Samus
Director
the New Geopolitics Research Network (Ukraine)

The Black Sea in the New Security Reality

The turbulence generated by the Trump administration continues to disrupt existing models of international law, security frameworks, economic ties, and traditional geopolitical alliances. The United States is actively shaping a new reality, which presents existential challenges not only for Ukraine, which remains at the forefront of resisting Russian aggression, but also for Europe, which is rapidly losing its primary NATO ally and is now facing a security vacuum.

Against this backdrop, Europe’s efforts to solidify its partnership with Ukraine and seek compromise with Washington create new opportunities for closer Ukrainian-European security cooperation. This shift could facilitate the formation of a joint European security and defense architecture that includes Ukraine as an integral component.

A key element of this evolving security discourse is the discussion surrounding potential formats for freezing the Russo-Ukrainian war. At various diplomatic levels, Ukraine and its European allies—most notably the United Kingdom and France—have explored scenarios involving a European military mission tasked with monitoring ceasefire arrangements. Crucially, these proposals extend beyond ground-based conflict zones to encompass aerial and maritime domains, particularly the Black Sea.

One of the emerging concepts under discussion is a maritime ceasefire, which would require a halt to all military operations in the Black Sea. This idea, initially proposed by French President Emmanuel Macron and later endorsed by Ukrainian President Volodymyr Zelensky, marks a potential first step toward a broader truce. However, any ceasefire agreement that fails to account for the Black Sea risks providing Russia with an opportunity to reassert dominance, using the occupied Crimean Peninsula as a launchpad for renewed regional control.

The Black Sea under impact of Russian aggression against Ukraine. Source: “The War in Ukraine Is Threatening to Wash across the Black Sea,” The Economist, October 5, 2023, https://www.economist.com/briefing/2023/10/05/the-war-in-ukraine-is-threateningto-wash-across-the-black-sea

The Black Sea as a Theater of Hybrid Warfare

Between 2014 and 2022, Russia systematically executed a strategy aimed at transforming the Black Sea into a “Russian lake” – primarily through hybrid means. One of the Kremlin’s key tactics involved the extensive closure of maritime areas under the pretext of military exercises. These closures disrupted international shipping, undermined the commercial interests of Black Sea nations, and effectively replaced international maritime law with Russian-imposed rules.

Perimeters Blocked by Russia, July–August 2019, Source: Andrii Klymenko, “A ‘Russian Lake’: The Nine Aspects of the Current Situation in the Black Sea,” Black Sea News, August 4, 2019, https://www.blackseanews.net/en/read/153503

From 2019 onward, Moscow employed this tactic with increasing regularity. In September 2020[1], Russia took the unprecedented step of closing nearly the entire maritime perimeter around occupied Crimea beyond the 12-mile territorial zone, citing military drills. This closure lasted nearly three months, from September 17 to December 9, 2020. Subsequent blockades in 2021 coincided with NATO warships’ presence in the region, signaling an attempt to deter Western naval activity.

By April 2021, Russia had escalated its approach, imposing a six-month closure on a significant portion of the Black Sea. This move was a clear precursor to the full-scale invasion of Ukraine. The international community’s inability to counter these hybrid tactics effectively enabled Moscow to establish near-total control over the Black Sea in the lead-up to its February 2022 aggression.

Black Sea around occupied Crimea with areas closed by Russia under the pretext of exercises as of 21.09.2020, Source: https://www.blackseanews.net

Following the occupation of Crimea in 2014, the Black Sea ceased to be a zone of economic cooperation and prosperity, instead becoming a theater of war. The Kremlin transformed Crimea into a heavily militarized stronghold, leveraging its position to achieve strategic dominance. The deployment of advanced missile systems in occupied Crimea extended Russian influence across the South Caucasus, the Middle East, and the Mediterranean. As a result, Russia’s military presence in Crimea evolved into a direct threat to all Black Sea nations, including NATO members.

Moscow’s long-term objective was the systematic dismantling of international maritime law in the Black Sea region. Through a combination of military coercion, hybrid operations, and aggressive maneuvers—ranging from unlawful sea zone closures to restricting navigation through the Kerch Strait—Russia effectively dictated the terms of maritime access. By 2021-2022, the Kremlin was on the verge of cementing absolute control over both the Black and Azov Seas, with severe implications for Ukraine’s national security and economic stability.

Ukraine’s Counteroffensive in the Maritime Domain

Paradoxically, Russia’s dominance in the Black Sea began to erode following its full-scale invasion of Ukraine. The Ukrainian Armed Forces, leveraging innovative maritime drone technology and precision strikes, inflicted significant losses on the Russian Black Sea Fleet. As a result, Russian warships were forced to withdraw from their Crimean bases, relocating to ports along Russia’s Black Sea coastline. This shift allowed Ukraine to secure key maritime trade routes, particularly the corridor between Odesa and the Bosporus, ensuring the continued flow of commercial shipments vital to the country’s economy.

However, the potential implementation of a ceasefire along the entire Russo-Ukrainian front raises critical concerns. A blanket cessation of hostilities could constrain Ukraine’s ability to employ naval drones and other strategic assets to safeguard its maritime security. Meanwhile, Russia could exploit the ceasefire to revert to hybrid warfare tactics, gradually reasserting control over the Black Sea through covert military actions, disguised attacks on commercial vessels, and escalatory maneuvers targeting Ukraine and its allies.

A key vulnerability is the status of the Turkish-controlled Bosporus and Dardanelles straits. Under the Montreux Convention, Turkey has restricted the passage of military vessels through these straits due to the ongoing war. However, in a “frozen conflict” scenario, these restrictions could be lifted, potentially enabling Russia to reinforce its Black Sea Fleet with warships redeployed from the Baltic, Northern, and Pacific Fleets. Given the relative weakness of Ukraine’s naval capabilities—as well as those of Romania and Bulgaria – such a development could once again tilt the balance of power in Moscow’s favor.

For Turkey, the re-emergence of a dominant Russian naval presence in the Black Sea would constitute a direct geopolitical challenge. Consequently, Ankara’s strategic calculus must be considered when evaluating potential ceasefire arrangements.

Strategic Imperatives for Ukraine

In shaping its position on ceasefire negotiations and potential international military deployments in Ukraine, Kyiv should prioritize the Black Sea theater alongside the land-based front. A comprehensive ceasefire agreement must include provisions for:

  1. The Demilitarization of Occupied Crimea – Russia must withdraw all military assets, including its Black Sea Fleet, from the peninsula.
  2. Operational Restrictions on the Russian Black Sea Fleet – Moscow must be prohibited from conducting military operations in designated sectors of the Black Sea, particularly in the western region.
  3. Limits on Russian Naval Reinforcement – Any ceasefire agreement must prevent Russia from circumventing existing constraints under the Montreux Convention by transferring warships from other fleets into the Black Sea.

These measures would serve as the foundation for neutralizing the primary destabilizing factor in the Black Sea – the operational presence of the Russian Black Sea Fleet. Moreover, the demilitarization of Crimea would set the stage for its eventual reintegration into Ukraine, contingent upon favorable conditions.

Ultimately, any negotiation process regarding the “freezing” of the Russo-Ukrainian war must incorporate the maritime domain as a core component. Failure to do so risks enabling Russia to exploit the Black Sea as a strategic lever, undermining Ukraine’s long-term security and reinforcing Moscow’s hegemonic ambitions in the region.

Mykhailo 소장은 미디어 및 방위 분석 분야에서 20년 경력을 가진 국제관계 및 보안 분야의 경험 많은 연구자이다. 우크라이나 군에서 12년 복무 후 키예프 셰브첸코 국립대학교에서 국제 저널리즘 석사학위를 취득했다. Defense Express 저널리스트에서 Export Control Newsletter 편집장, CACDS 부소장을 역임하였고현재 독립적인 싱크탱크 플랫폼인 신지정학연구네트워크를 이끌고 있다.

  • 본지에 실린 내용은 필자 개인의 견해이며 본 연구소의 공식 입장이 아닙니다.
  • KIMS Periscope는 매월 1일, 11일, 21일에 이메일로 발송됩니다.
  • KIMS Periscope는 안보, 외교 및 해양 분야의 현안 분석 및 전망을 제시합니다.
  • KIMS Periscope는 기획 원고로 발행되어 자유기고를 받지 않고 있습니다.

한국해양전략연구소에서는 카카오톡을 통해 해양안보의 현황과 쟁점, 전문적이고 시류의 변화를 반영하는 연구물을 발송하고 있습니다.
카카오톡을 통한 정보와 지식 공유가 활발히 이루어질 수 있도록 관심 있는 분들은 가입을 해주시기 바랍니다.

카톡친구 버튼

친구추가 버튼

코드스캔 버튼

QR코드 스캔

채널 버튼

댓글 달기